fredag 29 september 2017

HÖSTMIX


Då och då får vi en strålande septemberdag, som igår (torsdag) och det känns nästan som sommar igen! Några blåklockor hittade jag under skogspromenaden - bara en sån sak. Annars får det bli blommor från den numera slängda "Millionbells".



Min Humle har kottar och jag njuter av dem, innan jag måste klippa ner den. Det måste jag göra för att kunna bevara bågen som den klättrar på. Om det blir snö klarar nämligen inte blomsterbågen snön plus humlen. Man lär sej av sina misstag!

Annars är det mycket städande på uteplatsen nu och jag skiftar städande med svampplockning i skogen! Jisses,så mycket svamp det finns i år. Så glad jag är för det!!!



Förra årets Hösthortensia blommar ymnigt, och jag kan inte låta bli att ta in några kvistar, även om de inte står särskilt länge! 



Krukan med min Sommarmurgröna, en solig morgon i veckan! Jodå, den har nog vuxit en bra bit, sen jag visade den sist.


I veckan hade jag besök av en givmild väninna som har egna odlingar och se vad jag fick! Åh, så gott alltsammans!
Ikväll ska jag göra mej en kycklinggryta med de goda paprikorna, samt den svarta chilin! Det ska bli spännande!

Jag vill passa på att tacka så hjärtligt för era rara kommentarer i mitt förra jättelånga inlägg och min beundran för att ni orkade med hela min 10-årskavalkad! 
Jag är så glad för allt ni skrev och NEJ, jag tänker inte sluta blogga, men måste nog byta dator snart, för denna är ett elände. Likaså har mitt braiga redigeringsprogram PicMonkey börjat krångla och vill ta betalt, trots att det står "try for free" och har gjort så i alla år! 

Nåja, nu tar jag fredagskväll och önskar er alla en skön sådan!

7 kommentarer:

Meta sa...

Visst är det med lite vemod vi tar farväl av sommaren och blommorna. Men hälsar den välkommen igen och kanske lite bättre med.
det gäller att ta vara på det sista som blommar och gör en glad. Härligt att få så fina grönsaker. Jag har två tomater kvar och lite potatis. Rödbetor och purjolök tar jag upp allra sist.
Ha nu en fin lördag
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Ljuvliga blomster och alltid lika kul att kika in till dig :)
Nu tar vi lite skön helg!
Höstkram från Titti

Solstrimmor sa...

Efter att ha tagit bort sommarblommorna på balkongen har jag också vaser med de sista blommorna, bl a pelargonerna. Jag spar aldrig numer eftersom plats saknas. Det gäller att njuta av de sista dropparna sommar. Hösthortensian kan du ju torka? Det gjorde jag förr när jag ägde en sån. Vackrare levande förstås!

Spännande med grytan med den svarta chilin. Aldrig har jag använt en sån. Ska på Falun International Street Market idag. Alltid roligt att se och dofta på allt som bjuds under denna gigantiska matmarknad. Och kanske köpa?

Datortrassel... fy! Och att våra redigeringsprogram som vi är vana vid ska kosta... nej det vill vi inte! Jag använder photoshop, mest för att jag jobbat många år i det programmet.

Ha nu en fin helg.
Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Vi hade fint sommarväder i förra veckan , men nu har nog hösten kommit till oss iaf !
Har tagit bort möbler och blommor från växthuset idag...med lite vemod !!
Så nu kan nog hösten komma på riktigt till mej i alla fall ;))
Oj vad tiden går fort...veckor och månader bara flyter iväg !!!
Ha en fin vecka ( som snart kommer )
Kram bia

Margareta sa...

Hej Lisa!
Så länge sen jag lämnade några rader här hos dig.
Jag sätter stort värde på vart enda ord du skriver hos mig.Tack!!!
Jag läste ditt långa inlägg om de tio åren i blogg. Jag tror jag varit med,nästan hela tiden. Du har och är verkligen en person som gett mig mycke inspiration och glädje.Jag glädjer mig också av dina bilder på IG.Hoppas du aldrig slutar att blogga.
Sommaren hos mig/oss har bara gått förbi. En av mina systrar har varit sjuk,så mycken tid är tillbringad på sjukhus.Hon är bättre nu,och är hemma,men vi vet inte riktigt vad sjukdom det är.Jag har varit orolig (och är). Sjukdom påverkar inte bara den som är sjuk....
Nu är det halv storm och regn.Så det får bli en innedag.Finns bara orken,så är det mycke att göra inne också.
Hur du än har det med väder och skruttig dator....så önskar jag dig en bra dag och en bra oktobervecka!
Kram Margareta

Erikslundsliv sa...

Skönt att höra att du tänker förutsätta med bloggen! Jag köpte ny dator innan jul och det blev en MacBook och jag är supernöjd med den. Nu har jag ju Iphone och Ipad också och då bara funkar allt tillsammans utan krångel. Superenkelt!
Hoppas att du också hittar en favoritdator som gör att allt blir lite enkelt och smidigt!
Ha det gott!
Kram, Ann

Monica sa...

Har varit borta över helgen och inte sett ditt inlägg förrän nu!
Du gör alltid så fina, skira buketter och hittar alltid några blommor att göra dem av!
Här har jag inte börjat höststäda ute ännu, mer än att jag slängt några tomatplantor.
Men det börjar bli dags!
Härligt att du hittar så mycket svamp - jag har fått en kartong kantareller till av Aggie! Hon är otrolig!
ha det gott, kram, Monica