måndag 5 september 2016

I septembersolen


Septembersolen lyser och äpplena mognar, precis som plommonen som är från grannen!
Vilken skördemånad detta är!


Igår skördade jag en hel del, samt körde iväg fallfrukt till tippen i flera omgångar.

Det är verkligen äppelår i år! Förra året hade jag inte ett äpple, då fick jag tigga mej till lite från vännerna.
I korgen närmast är det Sävstaholm och de gröna, runda är Oranier.
Ganska tidiga sorter båda. Sedan väntar vinteräpplena som också är många. 
Ja, det är ingen hejd på skörden i år!


Här hemma strålar solen in fortfarande och jag njuter av strålarna och vet också att snart når inte solen mina fönster!
En lite blandad helg blev det med både regn och sol och Östgötadagarna, med många aktiviteter.

Sköna septemberdagar önskar jag er!

12 kommentarer:

Monica sa...

Ja, september är ju en favoritmånad både för dig och mig, det vet jag ju! Och det är inte så konstigt! Klara, soliga dagar med temperaturer strax över 20 grader - det kan inte bli mycket bättre. Och så allt man kan skörda, som du nu gjort med äpplena!
Solen står lite lägre, det blir mörkt tidigare, men det blir också ett lugn efter en mera hektisk sommar. Såå skönt!
Ha det gott, kram från mig!
Monica

Tummelisa sa...

Fina äpplen, oranier är mina favoriter.Du har så fint! Hoppas att september blir fortsatt vacker.

Kram från Tummelisa

Meta sa...

Det är många som inte vet vart de ska göra av sina äpplen i år hur mycket som helst. Musterierna går för högtryck hörde jag. Även här på kolonin finns det hur mycket som helst av alla sorters frukt.
Så ljust och fint du har hos dig. I vår lägenhet är det så mörkt alla redan vi har ett stort balkongtak som skymmer allt ljus. Tur jag kan vara här på kolonin för här lyser solen från morgon till kväll nu jag njuter verkligen
Ha en fin vecka
Kram Meta

Erikslundsliv sa...

Härligt med en rik äppelskörd! Det är äpplen för hela slanten här hos mig nu.
Mos, must, paj, kräm och kaka blir det allt som oftast och gott är det!
Fint med höstsolen igenom fönstret. Bäst att njuta så länge den orkar lysa in så fint!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Solstrimmor sa...

Så lycklig du är som har egna äpplen! Även om det för med sig ett digert arbete att ta hand om all fallfrukt. Bara en av mina döttrar har ett bärande träd och det är inte stort, dessutom vinterfrukt. Jag får allt köpa mina jag!
Njut så länge du kan av solen i ditt vardagsrum. På både gott och ont, jag får ha mina persienner nere alla soliga dagar, kanske inte mitt i vintern men resten av året. Tänk, aldrig är man riktigt nöjd!

Sköna septemberdagar till dig också!
Kramar från Eva-Mari

Tant Otteskrufv sa...

Fruktlycka! Grannar får gärna dela med sig av det jag inte har och ta emot det jag har gott om :)

House and Garden by Bia sa...

Vi fick också mycket äpplen både på landet och här i stan ;)
Men tyvärr gör jag inget av dom...bara tar från trädet och äter ;))
Ha fina septemberdagar du med ;))
Kramisar bia

Christina Mari sa...

Så fine bilder da.
Høsten er så vakker med det nydelige lyset og ikke minst all frukten man kan høste.
Ha en fin kveld.
Klem Christina

john sa...

wow fantastic harvest Lisa ! how lovely !
Gail x

HWIT BLOGG sa...

Ja vilken härlig skördetid det är nu! Tyvärr har jag inget äppelträd men jag kanske kan palla lite nere i byn, hi hi...
Vackra bilder du bjuder på :)
Önskar dig en skön fredag!
Kram från Titti

Siddis back home sa...

Heldige den som har et epletre! God helg!

Hajan sa...

Hejsan vill bara berätta att i morgon på Söndag så kommer Ernst till
Ebba Sydow på morgondagens program på 4an. jag vet ju att du gillar honom med.

Vilket underbart luftigt vardagsrum Du har, jättefin bild du tagit.
Hoppas du har det bra, hälsar Hajan