fredag 17 juni 2016

Försommarsuckar och fläderblomssmaker


Ja, sucka kan man alltid denna ljuvliga tid, när allt är som vackrast och doftande! Sucka av lycka alltså.
Idag var det den vita pionens tur, lika doftande den!
Trädgården känns fräsch idag, efter ca 20 mm regn igår!
Åh, så det behövdes!


Idag har jag plockat fläderblommor och gjort saft!
Receptet kommer här:

ca 40 klasar blommor
3 citroner
1 kg socker (jag tog nog bara 1/2 kg).
2 liter vatten
Ingefära i bitar (mitt eget påhitt)
Smultron eller ett par jordgubbar för färgens skull (också mitt påhitt).
Citronsyra

Skölj blomklasarna, skiva citronerna och ingefäran, koka upp vattnet och sockret och häll sedan över alltsammans, rör om, låt svalna. Stå svalt ca 4 dagar, i en stor, täckt bunke, rör om då och då. Sila och häll på rena flaskor. 

Saften kan sedan spädas med mineralvatten (citronsmak) ett gott alkoholfritt alternativ, eller som en sommardrink, med vitt vin, eller gin.


När jag ändå var igång, passade jag på att göra midsommarsnapsen.
Det har fallit på min lott att fixa den och den brukar vara populär vid sillunchen hos min käre kusin, där jag brukar fira midsommar.

Receptet på min midsommarsnaps:

1 hel flaska okryddat brännvin (70cl)
rivet skal av två citroner
ca 6 fläderblommor
låt stå i rumstemperatur i ett par dygn i glasburk med lock. Sila sedan av i melittafilter. Häll upp på snygg, ren flaska!

En skön fredag önskar jag er!

8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Pionbilden är rena poesin Lisa! Oj, så vacker... suck! Jag saknar mina pioner i min lämnade trädgård. Här på gården finns inga. Men snart kommer Shersminbeståndet att blomma och då doftar det ända upp till mig!

Blir så sugen på att göra midsommarsnaps! Så mysigt med den traditionen! Här blir det nog en liten OP till sillen, inte dumt det heller!

Nu njuter vi fastän regnet skvätter, iallafall här!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Gin, fläderblomssaft och sodavatten = Fladder! Det kallade vi det för, när vi gjorde sådana drinkar för evigheters sedan! Kanske man skulle prova igen?
Jag gör också alltid midsommarsnapsen, som i vårt fall alltid är pors! Vi har mycket porsbuskar i strandskogen och det blir en underbart god pors-snaps av bladen i specialbrännvin 7-8 timmar! Alldeles grön snaps, som känns nyttig...😜
Ha det fortsatt skönt!
Kram, Monica

Meta sa...

Tänk så härligt och förmånligt vi har det som kan göra vår egen dryck. Fläder är suveränt gott och lite egen i sin smak. Njuter av det varje år.
I morgon om solen lyser slår säker några pioner ut hos mig med de är på gång. älskar de vita. De är först hoa mig med
Ha en fin helg
Kram Meta

House and Garden by Bia sa...

Fläder är så gott !!....vad roligt att göra sin egen snaps också.
Ja tänk snart är det midsommar....tiden bara rusar iväg...hoppas inte sommaren går lika snabbt !!
Regn och trist hos oss...undrar hur midsommarvädret blir ?
Kram bia

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken vacker bild på pionen! Har jag inte sett den på Im också tro, jag vill minnas det! Otroligt vacker komposition! Men det är ju du det!
Fläderblomssaft hoppar jag över, det är gott, men jag klarar som sagt var inte lukten, jag vet inte vad det är......men det blir vacker saft!

Jo, men vi har bara berg men vi har under de nästan 10 år vi bott här fyllt på och fyllt på på tre ställen intill själva huset, men jorden är bara ett par decimeter där, sen är det berget under. Och en av dom rabatterna måste vi nog ge upp, för det finns inget som orkar växa där.....Och köksträdgården, där är stora, stora stenar under och vi har fyllt på med jord från bondgården, men det är samma där, det går knappt att odla. Men vi försöker lite i alla fall. Och buskar och sånt, det står mellan stenar som är kvar i flera stenbrott som vi har på tomten och så har vi fyllt på med jord mellan stenar här och där! En utmaning kan man väl säga!

Så egentligen, jag borde sätta in en bild från bygget på berget där huset står, det kanske jag skulle göra, för det är lite roligt. Huset på hälleberget!!!

Ville gärna förklara lite!

Kramar stora som hus

MårsArt sa...

Pioner är en av mina favoriter. Flädersmaken har jag svårt för. Beror kanske delvis på ett(misslyckat)försök att göra fläderchampagne för länge sedan...
Kram
Agneta

Erikslundsliv sa...

Så härligt att ha fläder att göra saft av! Tyvärr har jag ingen fläder själv. Din saft och även snapsen är ju spännande, det skulle jag gärna ha gjort om tillgången på fläder varit bättre.
Jag väntar fortfarande på att mina pioner ska slå ut, men idag plockade jag några knoppar och tog in i vas för nu kunde jag inte hålla mig längre!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Loppisälskare sa...

Oj så mycket regn! Ja det hade behövts mycket mer här än det som kom. Tänk jag älskar fläderblomssaft så det bara måste jag göra. Ska minska ner på sockret som du gjort. Tror att de flesta recept går bra att halvera just sockret. Saften kan man ju dessutom frysa så då behöver man inte sockret för hållbarheten. Så otroligt vacker den vita pionen var.
Ha nu en skön midsommarvecka och hoppas snapsen blir god. Jag får hålla mig till Hallands fläder...
Kram / RosMarie