måndag 13 juni 2016

Blått, gult och lite rött


I mina rabatter dominerar just nu det blåa. Iris akleja och bergsklint, som jag hela tiden sliter bort, för de dyker upp precis överallt och tar sej friheter!
Det lyser i alla fall vackert i rabatten, men jag väntar på de rosa - pionerna! Idag var det en som börjat veckla ut ett kronblad - ett rosa! När de slår ut är det fest i trädgården!!!
Det är doftpionerna och rosorna jag väntar på! (Längst bort i bilden finns de, pionerna).


Under tiden doftar de gula liljorna och de ackompanjeras av den rosa, ryska jättevallmon som jag visat tidigare....


Den knallröda jättevallmon lyser bredvid pumpen som går varm just nu i torktider!
De talar om eventuellt regn, men inget regn får vi! Lite molnigt på förmiddagen, men sen - klarblå himmel och sååå skönt medan jag klippte gräset. Torrt, torrt är det och jag längtar verkligen efter regnet nu! 
Härliga junidagar har vi, men lite regn som sagt.....!
Ha en skön kväll! 

7 kommentarer:

john sa...

Hey Lisa ...your garden is looking so lovely ! we have had dry hot weather for weeks and weeks now ...it's been wonderful and then today a huge shower thankfully! hopefully it will head your way...Gail x

House and Garden by Bia sa...

Åhh så vacker vallmo!!...jag väntar just nu på att Rhododendron ska slå ut...det har den inte gjort hos mej/oss här uppe...kanske någon annanstans här men inte hos mej ;)...men dom börjar så smått nu...
Ha en fin morgondag !!
Kramis bia

Meta sa...

Ja verklige torrt hoppet står till onsdagen hos mig ska regna hela dagen. Det är inte ofta man önskar regn i det här landet.
Ha det gott band dina fina blommor
Kram Meta

Hajan sa...

De Pionerna jag fick i Söndags hette Bondpioner.
Det doftar underbart i mitt kök, men till helgen åker de ut,
tyvärr.
Hoppas Du förstår hur vackert Du har omkring dig, roligt att
hälsa på och titta, tack för att vi får.

Erikslundsliv sa...

Mina jättevallmo som är röda är redan överblommade. De står ju mot en varm vägg så det går lite för fort. Pionerna är på gång här också, underbara blomma!
Ha det fint!
Kram, Ann

Monica sa...

Härlig blomning i din idylliska torpträdgård! Här har aklejor, vallmo och de gula dagliljorna redan blommat över. Men nu kommer pipört, nävor, daggkåpor och riddarsporrar och sprider färg i rabatterna. Vi fick faktiskt 3 mm regn i förmiddags, såå härligt! Men vi hade behövt mycket mer...
Man får skynda sig att njuta av blomprakten för det går fort över!
Ha det gott, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Nu är det allt fest i trädgården! Så vackert! Jag som aldrig riktigt gillat de gula blommorna blir lycklig över kombon rosa-gult! Något som jag snöat in på i år!

Hoppas ni, som så många andra, snart får regn, tänk, alltid är det nåt som fattas.

Ha fortsatta fina dagar på torpet!
Kramar från Eva-Mari