måndag 16 november 2015

En omvälvande helg...

Det har minst sagt, varit en omvälvande helg, som skakat om en hel värld, och allt det vi står för i fråga om demokrati och medmänsklighet! 
En skrämmande råhet, som kommit så nära! 
Ja, jag saknar ord, men tänker ständigt på alla dem som drabbats av detta hutlösa våld! 

Jag försöker fokusera på det vackra omkring mej, även om det är lite svårare nu i gråa november! 

Min vita novemberkaktus, som jag ju visat tidigare, slår mej ännu en gång med häpnad! 
Blommorna är gigantiska och en del stänglar har dubbla blommor!


 Jag väntar fortfarande på mina vita hyacinter, som tar tid på sej...



Mitt i allt annat var det julmarknad i helgen och jag lyckades få med en lite suddig bild från Violas fina dekorationer.

Dessutom blev det en jättefin och stämningsfull konsert igår kväll med en av mina körer! Så tacksamt och nödvändigt det kändes! 

Jag avslutar med några ord av George Bernhard Shaw:

"Nu när vi har lärt oss flyga som fåglar genom luften
och dyka i haven som fiskar
återstår bara en sak - 
att lära oss leva 
på jorden, som människor."

Ha en fin måndag!

9 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Gillar också hyacinter, men har inte köpt några ännu...gillar även hästen som skymtar i bakgrunden. En grå dag hos oss...regn och rått...har inte sett solen på många dagar...hoppas din vecka blir bra ;))
Kramis bia

Monica sa...

Jag läste just det citatet någon annanstans - det passar alltid bra - men särskilt nu efter de hemska dåden i Paris. Man är stum och mållös och kan inte förstå detta blinda våld.
Dina novemberkaktusar är SÅ fina. Naturen är fantastisk, som kan frambringa något så vackert!
Här har jag sett, att en del redan satt upp julbelysningar utomhus, men vi har inte gjort några julförberedelser än.
Ha det gott Lisa!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Ja, helgen har varit mörk, på alla sätt. Vackra tänkvärda ord av Bernard Shaw. Hur ska det bli i framtiden?

Den är allt magnifik, din kaktus. Min slår ut vilken dag som helst... Men mina hyacinter har blommat ut, du har dina kvar!

Roligt med fina julmarknader, här räcker det med en, den uppe vid Falu gruva. Det hör till att besöka den och köpa julsenap.


Ha en skön kväll, njut av gårdagens körframgång!
Kramar från Eva-Mari

Meta sa...

Ibland så känns det skönt att ha mycket annat att fokusera på än det hemska som händer ute i världen. Det som vi inte kan gör så mycket åt mer än ställa oss alla upp och ta avstånd från det hatet.
det är nog bara kaktusarna som gör att det känns som nov just nu. Efter en jobbarhelg som denna är jag rätt slut och ska ta det lugnt nu.
Ha det gott
Kram Meta

Hajan sa...

Det var kloka ord av Bernhard Shav, Förstår onte vad du har för Novemberkaktus, den är ju fantastisk.
Så fina bilder

Erikslundsliv sa...

Härliga kaktus!
Kanske skönt att hyacinterna dröjer lite så får du njuta länge av dem, de är vackra innan de slår ut också tycker jag.
Kram, Ann

Min plats i solen sa...

Ett klokt och vackert inlägg kära Lisa. Ord som stannar kvar och berör. Tack.♥

Ta hand om dig och så hoppas jag att dina hyacinter snart är på väg och sprider den där härliga doften av annalkande jul.♥

Kram Lotta

Mejrams! sa...

Ja, tänk så bra vi människor skulle kunna ha det här på vår jord. Bara vi kunde låta bli att bry oss om makt, pengar och religion. Din kaktus år så fin medans min bara tjurar. Inte en tillstymmelse till knoppar alls. Kram Merja

Annica sa...

Vilket fint inlägg! <3

Kramar!
Annica