onsdag 12 augusti 2015

Sommarpyssel och mera skörd


För några veckor sedan (jisses så fort sommaren sprang iväg) hade jag lite pysselkväll här hemma med ett par vänner. 
Vi pysslade en del och jag lyckades åstadkomma denna krans. Temat var väl "traskronor", men kronorna kändes lite förbi, så det fick bli lite åt drömfångar-hållet.


Här hänger den på en av mina dörrar i hallen, kanske mest som ett minne av en härlig kväll. Det vore verkligen kul att prova några av dessa som jag visade i ett tidigare inlägg...


Nu över till skörden. 
Det har blivit mera bär här hemma, både lingon från min granne som är en idog bärplockare och som har sina ställen, samt blåbär från skogen utanför min lägenhet.


...så igår blev det lingonsylt. 
En del lingon har jag fryst in, så nu har jag ämnen till mera lingonsylt framöver.
Jag är väl ingen storätare av lingonsylt, men till vissa rätter saknar jag det verkligen.

Lite mulen onsdag och ikväll börjar jag jobba med en av mina körer - tillbaka till vardagen alltså, och en rolig sådan!

Ha en fin onsdag!

9 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Jaa vardagen kommer så småningom, vare sej vi vill eller inte, så är det ju.
Så himla fin "drömfångare" du gjort...är det en stålring du använder ??
Vi hade mulet i morse men nu har vi sol som tittar fram mellan molnen ;)
Ha en fin onsdag!
Kram kram

Meta sa...

Vad söt den var din traskrans. Det får nog bli lite sånt i vinter hos mig tycker de är så fina.Nåt ska man ju göra då med.Vintern kan bli lång.
Det blir inte så mycket bärplockande hos mig i år huset tar all tid.
Ha det gott och lycka till nu när allvaret börjar
Kram Meta

Monica sa...

Ja, sommaren har verkligen gått fort men än har vi ju lite kvar! Vi hade ett rejält åskväder i förrgår natt och på morgonen hade regnmätaren svämmat över och den är graderad till 40 mm! Så nu har vi fått det lite grönare, här var väldigt torrt innan.
Nu börjar de härliga skördetiderna, jag älskar allt sånt, bär, grönsaker, svamp...
Ha det gott, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken mysig träff du haft med dina väninnor! Jag skulle behöva göra drömfångare för jag tror jag är en riktig "insomniac", jag har så svårt att somna in och då kanske drömfångare hjälper också?! Snygga är dom!
Vi har haft en riktig sommardag här idag, sol och varmt som bara den och jag har faktiskt legat på altanen och solat och läst bok. Trodde jag skulle ut på sjön, men det blev inte så. Men det är skönt att bättra på D vitaminerna lite.
Blåbär, gott! Det har jag plockat lite. Och lingon hör till. Jag tycker det är jättekul att plocka dom men som du äter jag inte så mycket av dom men det är en bra gåbortpresent. Men förra gången, förra året tror jag, råkade jag ut för sådana där hjortflugor och det var inte kul, det var äckligt och jag fick stora sår i nacken som jag fick hålla på och lägga om hela hösten, så nja, vi får se!
Kramar

Solstrimmor sa...

Vacker variant på traskronan, en trasdrömfångare... undrar vad den fångar för drömmar?
Nu kan vi frossa i alla sorters bär snart! Det blev ingen skog igår för mig, en väninneträff kom emellan! Skogen finns kvar...

Skön torsdag till dig och hoppas körköret (hihi) gick bra!
Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Din är lika fin som dom du visade i
det andra inlägget, blev jättefint
där på skåpet.
Kramar/AM

MårsArt sa...

Oh, så gott med egengjord lingonsylt!
Gullig trasdrömfångare. Ett nytt grepp...
Visst är det härligt och absolut alldeles nödvändigt att få utlopp för sin kreativitet...på olika sätt.
Här står mycket på programmet.
Bättre det än motsatsen!
Ha det gott i solen!
Kram
Agneta

Hajan sa...

Visst har det varit konstigt, Sommardagarna gick fort, Sen har de
kommit igen, man vet varken ut eller in.
Men nu är det verkligen varmt,
Du kan ju spara i frysen och sylta varefter det behövs.
Lycka till med fler Drömfångare kram HAJAN

G:a Affären sa...

Idén med en halv traskrona som blir till en drömfångare är så bra, och fin blev den.
Mysigt att ha ett litet förråd med bär, jag fryser också gärna in bären och kokar sylt eftersom.
Igår efter jobbet plockade jag lite hallon, hoppas jag hinner plocka lite idag också.
Om jag bodde i närheten och var duktig att sjunga skulle jag gärna vara med i din kör!

Kramar /Cia