fredag 27 mars 2015

Trädgårdsmässa


Just nu pågår trädgårdsmässan, Nordiska Trädgårdar i Älvsjö.

Bilderna här är inte från årets mässa, utan ett hopkok från tidigare år. 
När jag bodde i Stockholm, missade jag inte en enda mässa. Det var så enkelt - bara att ta pendeln och sen var man mitt i "våren", även om det var snöstorm utanför! 

Efter många år konstaterades att det inte var mycket nytt man såg. Det var  mest upplevelsen av alla härliga blommor som snart skulle blomma, bara våren ville infinna sej...


 Tänka sej ett helt fång av liljekonvaljer i mars månad! Lycka!

Den enda aktuella informationen från mässan jag har idag är denna:

"Årets pelargon 2015 heter Violino. Den tillhör Moonlight-serien och är en lilarosa skönhet med mörkgrönt och praktfullt bladverk."
(Citat från Expressen, lånad bild och ful kruka) 

(lånad bild)

Mina egna planer inför våren är att jag ska så igen mitt trädgårdsland på torpet, och börja så i lådor istället.
Sen ska jag fröså tomater.
Dessutom letar jag efter ett praktiskt sidobord att ha på balkongen, liknande det på bilden - helst i plåt eller något material som tål att stå ute året runt.
En skönt ledig fredag för mej idag, med lagom mulet väder och små inomhusprojekt som väntar.

En härlig fredag önskar jag er!

3 kommentarer:

Hajan sa...

Det är klart det var häftigare på så vis, att Du nästan bodde i
smeten kan man säga. Det finns ju lite mässor här med, men det går ju inte att jämföra .
Jag tror inte Du vill flytta dit igen, men man vet ju aldrig.

Trevlig helg, jag skall inte gå på mässa men jag skall gå på dans i kväll. hälsar Hajan

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken otroligt vacker ros du fick, den är du värd och många därtill! Roligt med första konserten avklarad.
Och även trevligt med trädgårdsprojekt. Skönt att ändra på det lite, jag tänker på Torpet, och nu bor du ju så nära så allting måste vara lättvindigare. Förutom att gå på mässor då. Samma för mig. Men då är bloggvärlden fenomenal för man får se så många fina bilder!
Agneta kram

Monica sa...

Ja, med åren tenderar mässorna att te sig allt mer lika...
Men, som du säger, man får en glimt av försommar!
Det kommer att bli jättebra med odlingslådor, vi ändrade ju till det i förrfjor och de är mycket lättare att hålla i ordning än friland.
Ha en skön helg, vi får hoppas att det blir lite varmare!
Kram, Monica