lördag 7 februari 2015

Krukväxter


Jag har blivit med Monstera.....igen! Det var länge sen sist.

När jag skaffade torpet i mitten av 90-talet gjorde jag mej av med alla stora växter. Jag fick helt enkelt inte plats med jättehibiskusar, benjamfikusar och monsteror när jag packade bilden inför sommaren, när jag pendlade från Stockholm.

Men nu är det alltså dags igen för en Monstera! Den passar perfekt vid fönstret i mitt vardagsrum.


I övrigt har jag mest murgröna som får välla fritt här och där.
På sommaren åker de ut på balkongen. Ett par skira, fådda orkidéer i sovrummet passar perfekt.
Sen är det ju pelargonerna förstås, men de tillhör ju sommaren och snart är det tid att skola om de som övervintrat. Härliga tider!

Hur har ni det med krukväxter? Stora eller små? Favoriter?

Både igår och idag är det strålande sol! Äntligen! 
Idag blir det långpromenad i solen!

Ha en fin och skön helg!

14 kommentarer:

Erikslundsliv sa...

Monstera var ju verkligen en favorit någon gång på 80 och 90-talet hos mig. Den har varit lite bortglömd men är ju superfin! Jag har ingen nu men kanske måste skaffa en igen nu när jag fick inspirationen av dig... Mina pelargoner fick komma in från vintervilan i garaget i måndags så nu får de snart fina skott igen. Det är ett vår tecken om något, eller hur?
Kram, Ann

Ann Kåge sa...

Nu när jag ser din fina monstera minns jag mitt 80-tal när jag hade en massa gröna växter. Nu för tiden är det murgröna och pelargoner för mig också och ibland plättar på tråd. Kanske skulle man börja med fler växter igen för en del är ju också renande för inomhusluften. Tusen tack för inspirationen och ha en fin helg!
Kram Ann

Monica sa...

Monstrera är lite nostalgi för mig också! Kanske dags att skaffa en sådan igen...
Jag har inte så många stora växter nu faktiskt.
Och pelargonerna slängde jag i höstas, vi får se vad det blir för nya till våren!
Här har all snö försvunnit, vi har ett par plusgrader, men en förfärlig blåst idag.
Nu längtar man verkligen till varmare tider!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Här är en till som haft en mängd större växter, bl a monstera. Så kul att de större växterna är inne igen! När målaren är klar så ska jag uppdatera mitt växtinnehav.
Och några av mina murgrönor har fått ohyra! Har bara en kvar nu, snyft! Kanske ska jag förnya betåndet?

Ha en fin mellokväll!
Kramar från Eva-Mari

Mejrams! sa...

Ja du, efter många år med väldigt få krukväxter, så börjar de bli fler och fler. Väljer oftast krukväxter som har fina blad. Har än så länge bara en riktigt stor palm annars är det mest små växter. Önskar dig fin lördagkväll! Kram Merja

Agneta K-Åhs sa...

Monstrea hade jag också för sisådär 30 år sen. Och häromdan berättade min väninna att hon köpt en prickblad! Var väl ungefär lika längesen sådana var på modet. Tänk att allt kommer igen! Själv kan jag inte vara utan en rejäl hemtrevnad i köket. Och så pelargoner förstås.

Kristina sa...

Hej
Har försökt att skriva fler gånger men . den tog ej min bloggadress? gör ett nytt försök med Googlekonto :)
Jätteroligt att titta in på din blogg igen, fina bilder som alltid och jag ser att du flyttat, hoppas du trivs. Jag skriver inte så ofta på min eller läser andras man hinner inte,, men ibland så blir det av
kram Kristina

G:a Affären sa...

Monstrea, det var länge sedan, men varför inte?
Efter ett par års väntande har jag äntligen fönsterbrädor i de flesta fönstren. Så nu kan jag äntligen börja fundera på krukväxter! Klockmalva är en av mina favoriter och så förstås pelargoner. Orkidéer vågar jag mig inte på, men de kanske skulle passa mig för jag är usel på att komma ihåg att vattna.

Önskar dig också en fortsatt fin helg!
Kramar /Cia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Monstera har jag haft, men det var ett tag sen. Den har stora fina blad. Jag har inte så många krukväxter, mest orkidéer.
Kramar/AM

M/S Design sa...

Det var länge sedan man var med Monstera!
Murgröna och plättar är helt klart mina favoriter.
Kram
Mariana

Rut och Signe sa...

Jag är bra på "Hjärtan på snöre" och har ett par stycken som trivs bra hos mig. Annars försöker jag just nu få min myrten att överleva ute i trapphuset, där det är lite svalare. I torpet står två ståtliga olivträd som jag haft några år nu. Längtar till de får komma ut igen.

Kram Lisa

Fröken Grön sa...

Läckert att det börjar bli populärt med monstera igen. Den är bara för läcker! Har dock ingen själv just nu, men däremot en massa murgröna i olika former. Pelargonerna står i källaren och väntar på sommaren, - maken är doftallergiker så de får inte stå inne i huset.

En fortsatt skön söndag önskar jag dig!

byLinn sa...

Här hemma blir det mest murgröna och paradisträd. Paradisträden smög sig på mig. Från att inte ha gillat dom alls till att bli en av favoriterna..

Meta sa...

Krukväxter ja, just nu är fönstren fulla av pelargoner. Nästa år hoppas jag de står på kolonin i den värmen är sååå trött på tråkiga pelargoner hela vintern. Ännu värre blir det när de som är vinterförvarade ska fram Puh... Gröna växter är fint inne få se vad jag får till nästa vinter.
Ha en fin vecka
Kram Meta