tisdag 17 februari 2015

Fettisdag


Idag är det fettisdag och jag bjuder på hembakta semlor, lite mindre än de man brukar köpa.
Semmeltider och sportlov för många! Tur kanske, att kombinera med någon sport om man äter för många semlor...


Jag väljer min loppade teservis, med många delar. Jag tycker den är så fin, tunn och  med de blåvita färgerna. Så gott att dricka kaffet/téet i de tunna små kopparna.

Hur äter du dina semlor? Hembakta eller köpta, eller kanske som "hetvägg"?

Hur du än gör önskar jag dej en fin och härlig fettisdag!

14 kommentarer:

Ann Kåge sa...

Ser så mumsigt ut och vackert uppdukat på den blåvita servisen. Hos oss blev det hembakat med kaffe till. Önskar dig också en härlig dag!
Kram Ann

M/S Design sa...

Blev bjuden på en semla för någon vecka sedan men brukar inte äta annat än på 'semmeldagen'i vanliga fall och den brukar intas utan varm mjölk.
Ha en bra dag
Mariana

Mejrams! sa...

Ja du Lisa, oftast blir det köpesemlor eftersom jag inte bakar och alldeles för många redan. Inte har jag något sportlov heller som gör att jag jobbar av dem. Dina ser jättegoda ut och skulle nog smaka extra gott med kaffe i dina fina koppar. Kram Merja

Monica sa...

Vilken söt teservis! Jag har faktiskt en liknande, som jag fått efter min mormor. Den används alltför sällan...
Här nere i söder heter det fastlagsbullar, inte semlor! Men lika gott är det!
Kram, Monica

Stolpås Gård sa...

Mm så goda de ser ut på din fina servis! I År blir det till att köpa...då tid och lust att baka inte infunnit sig, tyvärr!
Ha det gott,
Sussi på Stolpås

Eleonora sa...

Underbara semlor du har gjort! Ser verkligen läckra ut.

Gott att dricka kaffe till dem i de här speciella tunna fina kopparna. Önskar jag vore där!

Ha det gott och stor kram från
Eleonora

john sa...

I'm making pancakes as that's what we usually eat on Shrove Tuesday ...in fact we call it pancake Tuesday ! love your china ...
Gail x

Hajan sa...

Först måste jag berätta, att när jag var barn ville jag ha med varm mjölk. Det var så härligt här när jag bjöd på Semlor då sa min måg, jag vill ha mjölk till min, så han fixade det själv i Mikron. Jag och Cajsa tog vår till kaffet, apropå kaffet, vilka vackra kaffekoppar du har, jättefina.
hajan

Annica sa...

Vi har ätit hembakta semlor i lite mindre modell till kvällskaffet. Riktigt gott! På jobbet bjöds det på köpesemlor så det blev en där också...Tänk så det kan gå! ;)

Ha det gott!
Annica

bakom berget sa...

Så fina dina semlor du har gjort. Du skulle ha sett mina :-))
Jag äter oftast semlan bara som den är. Men ibland blir det som hetvägg oxå. Jag älskar semlor!!
Din servis är ju heelt underbar. Jag tycker så mycket om det blåvita porslinet.

Ha det gott nu kära Du!

Kram Åsa.

Ps. När ska man få se dig på Instagram? Jag väntar.. :-) Ds

Rost och rädisor sa...

Ser suoermumsigt ut och servisen är ju så vacker. Te smakar absolut bäst i tunna stora koppar.
Allt gott
Anette

Loppisälskare sa...

De där kopparna har jag också fast kaffekoppar. Köpte dem som tonåring när lanthandeln i barndomsbyn la ner. Sedan har de hängt med. Har hela servisen. Nostalgi att dricka ur dem, men kan bli fasligt varmt om fingrarna...
Må så gott!
Kram / RosMarie

MårsArt sa...

Åh, så gott! Jag har tryckt i mig några köpesemlor...och vilken vacker servis. Blått porslin är så fint.
Kram
Agneta

G:a Affären sa...

Så fint du fotat semlan med det blåvita porslinet! På jobbet har vi ätit semlor tre gånger, lika gott varje gång. Som barn blev det med varm mjölk men nu är det godast till kaffe.

Kramar /Cia