tisdag 30 september 2014

Höstskörd


 Härliga skördetider är det just nu och mina vinteräpplen är inte stora men många och väldigt goda och söta efter sommarens värme.
Jag gör äppelkakor lite då och då...


I förra veckan gjorde jag en tur till skogen och hittade lite trattisar. De var inte lika många som de brukar vara, men kanske blir det flera. Bara att vistas i skogen är så skönt på alla vis, hittar man dessutom svamp är det ju en bonus.


Kvällarna mörknar snabbt nu och vid min entré tänds låtsasljuset automatiskt och ger en mysig känsla. Snart måste en del växter bytas ut mot lite köldtåligare...

Idag blir det ännu en solig dag på torpet. Igår var det gräsklippning, idag blir det lite plantering av lökar och lite städning.

Ha en fin tisdag!

12 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så gott med egen frukt... och trattisar! Har inte hittat några här i "min" skog... får nog utöka sökområdet!

En härlig torptisdag önskar jag dig!
Kramar från Eva-Mari, nyss hemkommen från en härlig solig promenad!

Mejrams! sa...

Mmm äppelkaka låter inte helt fel och vilka fina trattisar du har hittat. Här har vi ätit upp våra äpplen. Har bara ett litet Katjaträd och de mognar relativt tidigt och ger än så länge inte alltför många äpplen. Jag brukar få konkurrera med både fåglarna och getingarna om dem. Ha en fin dag Lisa! Kram Merja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Äpplen och svamp, det är höst. Jag tycker det ser ut som du hittade mycket, jag har en hög som ska rensas här också.
Kramar/AM

Monica sa...

Visst är det härligt med skördetider! Man känner sig så nyttig när man kokar sylt, fryser in svamp, gör äppelkakor, etc!
Vi har hittat massor med fjällig bläcksvamp och lite stolt fjällskivling här, men "skogssvamp" är det ont om - vi måste köra ganska långt för att komma till en skog.

Ett sådant där automatiskt ljus har vi också, i lyktan vid entrén, men det funkar inte i år, trots att vi har bytt batteri. Får väl köpa ett nytt, för det ser så trevligt ut när det lyser!

Igår hade vi en underbar, stilla, solig höstdag, men idag är det lite gråmulet!
Ha det så bra, kram, Monica

Anonym sa...

Vad fin lyktan ser ut. I takt med att mörkret äter upp ljuset gäller det att göra det så mysigt som möjligt. September har varit snäll så hösten har verkligen visat sig från sin bästa sida.
M v h Bosse

anettan sa...

Svamp och äpplen? Kan det bli bättre och riktigt höstigt. Sol på det så är livet underbart. Kram Anette

Hajan sa...

Lyktan är jättefin och ser verkligen välkomnande ut.
Det är lite mysfaktorer nu hos oss
värmeljus och annat läckert.

STENLYCKA sa...

En värmande oktoberkram från Raina! Önskar dig en fin månad!

M/S Design sa...

Koltrastarna har ätit upp våra äpplen...men svamp har det blivit massor av i frysen.
Ha de gott
Kram
Mariana

Meta sa...

Det där med äpplen gör mig lite avis, har ju inget träd här ännu Hoppet går till nästa år då kanske......
Det ser så mumsigt ut i dina korgar
Ha en fin onsdag
kram Meta

Home2tiny sa...

Äpplen o svamp, så mycket höstgott man kan göra på det. Här bakas det äppelkaka var o varannan dag. Kramisar Tina

Snäckskalsdalen. sa...

Åååå, vilka fina äpplen!Lyx! Och när jag ser trattisarna, jag känner hur härligt det är att plocka dom. Fem stycken har jag plockat här hittills, det är för torrt här för dom. Men nu drisslar det lite ut, men jag tror det behövs ett riktigt regn för att dom skall ploppa upp.
Så fint man ser genom ditt fönster och vidare i din lägenhet, det ger sån rymd och luftighet!
Agneta kram