tisdag 11 februari 2014

Att hitta trådar

Just nu vistas jag mycket i mitt arbetsrum. Jag går igenom gamla saker jag gjort tidigare, hittar bilder jag gjort, som jag inte trodde fanns kvar...
 ...som denna - ett gammalt laxrosa snörliv, som jag målade en gång i mitten av 90-talet - ett tryck som jag sparat. Jag sorterar och försöker hitta trådar, ingångar till mitt målande. Att komma igång igen är min önskan. 
Det är så mycket annat som hela tiden får gå före...

En bra början  - det är uppdukat på arbetsbordet, kanske blir det något, kanske inte...

Ha en fin tisdag!

15 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Nu när ljuset återkommer hittar du säkert inspirationen igen! Snörlivet är härligt, det blir jag glad av och tänker på mormor som hade såna!
Just idag har dina (mina) tre fjärilstavlor fått flytta från rummet till platsen ovanför nya (gamla) sängen... fast jag fick måla om ramarna till något mer smutsguldiga än svarta. Det blev så bra!

Ha det fint och sätt dig nu vid det uppdukade arbetsbordet! Och tack Lisa, för dina fina kommentarer hos mig:)
Kramar från Eva-Mari

Meta sa...

Jag önskar mig en slända av dig , Kan det vara nåt????
Gör det du känner för inspirationen brukar komma med ljuset. Eller så är det nåt helt annat du skall göra, man vet aldrig
Ha en fin inspirerande dag
kram Meta

OlgaA sa...

Hej Lisa!

Har alltid beundrad folk som kan måla... Spela något instrument... Sjunga... Det kan inte jag ;)

Hoppas att du får flow och börjar med dina fina målningar! Du är så duktig!

kram/Olg@

Ann Kåge sa...

Hej!
Kul att du är i gång för det är du ju även om papperet ser lite tomt ut. Jag brukar hitta på ett litet tema för mig själv, några ord som man kan fantisera kring och som får styra så jag kommer igång. Lycka till!
Kram Ann

Monica sa...

Nu har du ju dessutom ett stort, fint arbetsrum, så nu kan du inte skylla på det...
Lycka till, kram, Monica

M/S Design sa...

Hoppas inspirationen dyker upp snart igen.
Kram
Mariana

Fröken Grön sa...

Vad jag önskar att jag kunde måla som du, men det är tyvärr inte någon talang jag besitter. Får njuta av dina bilder istället!

Din arbetshörna ser ljuvlig ut! Inspirationen återvänder nog snart, ska du se. Med våren kommer nya fräscha idéer!

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram!
/Anna-Karin

P.S. Och du, vad fin du är på den nya profilbilden! D.S.

Mamma C sa...

Hoppas din inspiration infinner sig snart.
Kram Mamma C

tecknartina sa...

Här ett sätt att komma in genom dörren...
Börja med att plocka bort eller häng för alla bilder i rummet du arbetar. Inget gammalt ska påverka, det du gjort i en annan tid är historia hur fina bilderna än är stoppar det upp kreativiteten i nutid.
Riv ett akvarellpapper i små bitar, inte större än 7x7 cm.
Tejpa runt hälften av bilderna med maskeringstejp,JA jag vet, helgerån enligt alla regler, strunt i det, du sätter dina regler!
Resten av akvarellpappersbitarna med en liten tejpsnutt under så de ligger still.
Två stora byttor med vatten, tjock pensel! Bara två kulörer, t ex cobolt & en kall röd, jobba strikt på den första, fälten går inte i varandra, mjukare på den andra, låten färgen möta på olika sätt. OBS! Inga motiv, bara abstrakt! Efter 10 bilder, ta bort den röda, hämta upp en gul, fortsätt....efter 20 bilder, gå ifrån, ta en kaffe, ta bort tejpen....
Lägg ut alla bilderna på en vit yta...det här är "igångsättningsjogg" , brukar funka för mig...kanske värt ett försök för dig kära Lisa
Kram fr Tina

Mia sa...

Å, jag vet hur det känns när inspirationen tryter. När det väl lossnar brukar det nästan svämma över :) För min del brukar jag behöva öva upp mig lite om jag haft en längre period utan måleri. Så mitt tips till dig är att gå loss i dina favoritfärger med något abstrakt.
Ha de gott!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har begåvats med flera konstnärliga sidor, som sång och målande. Jag tror sånt är medskickat, man kan bara lära sig till viss del. Har alltid gillat dina akvareller, skulle säkert gilla sången också.
Kramar/AM

Rost och rädisor sa...

Gillar ditt arbetsrum, ljust, fönster med utsikt, fina burkar med roliga saker, ordning...skulle vilja hoppa in och göra nåt. Nu är jag ju ingen mästare på akvarell som du, men är kreativ på andra sätt. Jag brukar få min lust av gamla saker, ofta från loppis eller i trädgården. Tryter fantasin börjar jag med något jag gjort tidigare, sen kommer idéerna av sig själva. Att byta material eller teknik kan också hjälpa...

Lycka till det lossnar säkert!

Vitt hus med svarta knutar sa...

På något sätt låter det härligt pirrigt att "duka fram" på bordet, rena penslar, färger, klart vatten och tomma ark...idag såg jag ett vackert foto...en bumlig humla på en rödklöver...kanske kan du prova att kombinera vackra insekter med blommor, växter eller naturmaterial (stenar, grenar, mossa...)...ja vad vet jag, du ska se att med ljuset så kommer inspirationen...
Kram,
Regina

G:a Affären sa...

Så fin bild på dig i högerspalten Lisa!
Ja äntligen har du fått ett arbetsrum och kraven kommer smygandes men jag tror du har rätt inställning med kanske, kanske inte. Du har säkert huvudet fullt med ideér och snart hamnar något av allt det på pappret. På sätt och vis är du redan igång, eller hur?
Snörlivet är helt underbart! Du har fått en gudagåva och den försvinner inte. Jag har några resultat av den här hemma som jag är så glad över!

Kramar
Cia

Anonym sa...

Ha, ha! En sån korsett hade min farmor :-) Minns ännu med vilken faschination man följde hennes avklädningsbestyr inför sänggåendet när man sov över :-)